Milyen párnát? Párna vásárlás! Milyen a jó párna?

milyen párnát, melyik a jó párna?


Hogy milyen párnát vegyünk?


Tekintettel az óriási párnaválasztékra -csak a MatracGuru! Alváskultúra üzleteiben 60 féle párna található- a toll-, pehely- és egyéb töltetű termékek részleteibe most nem mennénk mélyen bele, hiszen ezen termékeket szinte mindenki jól ismeri.

Anatómiai kontúrpárnák

Az egészséges alvás szempontontjából azonban egyre inkább kerülnek a figyelem középpontjába az anatómiai kialakítású, más néven kontúrpárnák. Az anatómiai párnák hullámos kialakításával egyszerre érhető el a nyaki rész és a fej megtámasztása úgy, hogy -amennyiben megfelelő magasságú és kialakítású terméket választunk- pl. oldalt fekve az egyenes gerincvonallal megegyezően a nyaki gerincrész is egyenes helyzetbe kerül.


Miért fontos a nyaki gerincrész egyenessége?

A nem megfelelő magasságú vagy kialakítású párna a nyaki gerincrész melletti izmok feszültségéhez vezethet. A leg szemléletesebben ezt úgy lehetne leírni, hogy oldalt fekvő helyzetben, ha túl alacsony a párnánk, akkor a fej "esik", így a felső nyaki izmok óhatatlanul húzódni fognak, túl magas párna esetében viszon ennek az ellenkezője történik, tehát a megemelt fejrész miatt az alsó izmok fognak húzódni. Nem utolsó szempont a nyaki csigolyák között elhelyezkedő porckorongok deformálódása, a tökéletes regeneráció hiányában bekövetkező alaki- és minőségromlás során bekövetkező sérvek és egyéb tünetek. Csigolyákról és a porckorongok működéséről itt olvashat bővebben>


Kontúrpárnák és alapanyagok

Az emlékezőhabog előretörésével igazán pontosan illeszkedő és formakövető anatómiai párnát más anyagból már nehéz is elképzelni. Az emlékezőhabok (memory, memoryfoam) lágy tónusának, hőre lágyuló képességének köszönhetően valóban a leg formakövetőbb alátámasztást és a leg kellemesebb lágyságot kínálja egyszerre. Ellentétben a normál habokból készült kontúrpárnákkal, a memory párnák esetében nem alakulhatnak ki nyomáspontok, felfekvések, mert a rá nehezedő súly tökéletesebben osztja el a felületen. Ennek eredményeként nem nyomódnak indokolatlanul az izmok és a nyak oldalsó részében átfutó erek is zavartalanul végezhetik munkájukat.


Hogyan válasszunk párnát?

Amennyiben hagyományos -nevezzük egyszerűn: gyűrögetős- párnát használ idiáig és szeretne valóban ergonómiailag megfelelően, egészséges módon aludni, úgy egy kicsit érdemes változtatni a szokásokon. Ezt azonban ne tegyük minden áron, amennyiben eddig pl. behajlított keze a párna alatt volt (tapasztalat szerint a férfiak mintegy 90%-a alszik így), ezen nem nagyon lehet változtatni, vagy csak hosszas folyamat eredményeként. A párna feladata, hogy a matrac felülete és az arc közötti távolságot kitöltse úgy, hogy -mint ahogyan azt már írtuk- a nyaki gerincrész egyenes helyzetbe kerüljön.

1., Hol próbáljunk?

Párnát lehetőleg azon a matracon próbáljunk, amelyet majd meg kívánunk vásárolni, mivel a matrac keménysége/puhasága kihatással lesz a párna magasságára: lágyabb matracban a vállrész jobban besüpped, így alacsonyabb párna is elegendő, keményebb matracoknál ennek az ellenkezője igaz.

Amennyiben már meglévő matracunkhoz keresünk párnát, úgy igyekezzünk a szakkereskedésben az otthoni matracunkhoz legközelebb eső komfortot nyújtó matracon próbálni a termékeket.

2., A próba lépései

Igyekezzünk -függetlenül alvási szokásainktól- a kontúrpárnákat oldalt fekvő helyzetben próbálni. Amennyiben egy fejpárna oldalt fekvő helyzetben kényelmesnek és megfelelő magasságúnak bizonyul, úgy szinte biztosak lehetünk abban, hogy hanyatt fekve is a megfelelő komfortot fogja nyújtani.

Fontos, hogy a párnát természetes oldatfekvő pozícióban próbáljuk, igyekezzünk úgy elhelyezkedni a matracon, mintha otthon a saját ágyunkban lennénk. A szakértő tanácsadás során az eladók/tanácsadók -az Ön kérésére- figyelik a gerincvolalat és a nyaki gerincrész viselkedését a próbák során és javaslatokat tesznek Önnek az optimális magasság megtalálásában.

3., Milyen huzattal?

Napjaink allergiákban dúskáló és szennyezett környezetében elengedhetetlen a mosható huzatok alkalmazása. Ennek fényében egy párnahuzat legyen: cipzárral levehető, mosható és kellő mértékben átszellőző. A robbanásszerűen fejlődő funkcionális textíliák között számos olyan huzatfajta található, amely ezeket a kritériumokat maradéktalanul teljesíti: CoolMax, Lyocell, Tence, Bamboo, AmicorPure.

4., Hasonfekvő párna?

A hasonfekvés általában egy védekezőmechanizmusa a szervezetnek, amely a kemény matracok esetében szokott kialakulni. Tízből kilenc hasonfekvő ember valamilyen kemény felületen fekszik: kókusz, kemény rugósmatrac, stb. A hasonfekvésnek számtalan élettani hátránya van, ezek közül most csak párat említenénk meg:

Hason fekve...

- a fej oldalra fordul, hogy levegőt kapjunk, így a nyakat egy degenerált pozícióba kényszerítjük

- minden lélekzetvétellel rekeszizmainkkal óhatatlanul megemeljük a teljes hátunkat

Tapasztalat szerint a notórikus hasonfekvők, amennyiben ergonómiailag megfelelően kialakított alvási környezetbe kerülnek, két-három hónap alatt "maguktól" oldalra, azaz az ember természetes alvási pozíciójába fordulnak.

A hasonfekvő párna egy marketingfogás. Amennyiben Ön mégis inkább hason szeretné éjszakáit eltölteni, úhy válassza a létező leglaposabb és legvékonyabb töltettel ellátott mosható párnát.


Szerencsés választást kíván:


MatracGuru! Alváskultúra. csapata

Milyen párnát vegyünk? Milyen legyen a párnánk?  Memory párna, kontúr párna, anatómiai párna vásárlás? Ezekre a kérdésekre születtek az összefoglaló tanácsok, amely reméljük, hogy megkönnyíti a megfelelő párna választást.